Værdiregelsæt

Vision

Målet med vores værdiregelsæt er, at alle elever og personale på Tirsdalens Skole kan trives og lære i et konstruktivt fællesskab, der hviler på skolens værdier.

Skolens værdier er følgende:

 Trivsel

Vi arbejder på at skabe de bedste vilkår for trivsel for alle elever. Derfor har vi fokus på de gode relationer, og det ansvar vi har for hinanden her på skolen. Vores elever skal opleve at være en del af konstruktive, positive og trygge ungefællesskaber.

Faglighed

Alle skal have mulighed for at blive tilpas udfordret fagligt og opleve at få støtte undervejs i deres faglige udvikling. Vi skal være gode til at tale med både elever og forældre om elevernes faglige trivsel og udvikling.

Bredde

Vi ser mangfoldighed som en styrke i fællesskabet og elevernes trivsel samt faglige udvikling. Vi tilstræber at kunne tilbyde undervisning og aktiviteter, der favner en bred elevgruppe. På samme måde forventer vi, at alle på skolen viser respekt for hinanden og forståelse for forskellighed. På Tirsdalens Skole accepterer vi ikke mobning.

Kerneværdier

Alle vores unge skal opleve:

  1. Tilhørsforhold til et forpligtende/konstruktive fællesskab
  2. Mulighed for faglig udvikling og læring
  3. Mulighed for personlig udvikling og trivsel
  4.  Mulighed for deltagelse i et ungemiljø præget af mangfoldighed og bredde.
  5. Mulighed for at indgå i gode og konstruktive relationer til voksne.

Kerneværdier i praksis og ansvarlige

I praksis forstår vi ved konstruktive fællesskaber:

På Tirsdalens Skole skal de unge opleve, at de er en del af et konstruktivt fællesskab. Med et konstruktivt fællesskab forstår vi et fællesskab kendetegnet ved positive relationer, samarbejde og støtte. 

Hermed mener vi:

  • At eleverne oplever fællesskaber præget af positivt samspil.
  • At eleverne er imødekommende, åbne og rummelige.
  • At eleverne oplever venskaber.
  • At eleverne trives og oplever tryghed.
  • At eleverne oplever at fællesskabet er forpligtende, og at det afføder et ansvar fra alle.
  • At eleverne i fællesskab løfter nogle af de opgaver, der viser sig i fællesskab og som kræver, at der løftes i flok.
  • At konflikter i fællesskabet løses via dialog og gensidig forståelse.
  • At eleverne oplever, at der er plads til alle, men ikke til alt.

 

I praksis forstår vi ved faglighed:

På Tirsdalens Skole skal alle unge have mulighed for faglig udvikling.

Hermed mener vi:

  • At alle elever oplever at mødes med faglige tilpassede krav.
  • At alle elever får relevante udfordringer.
  • At vi tager udgangspunkt i det enkelte barns ressourcer og styrker.
  • At eleverne via deltagelse i faglige fællesskaber udvikler sig.
  • At vi skaber motiverende læringsmiljøer, der stimulerer elevernes motivation for læring.

 

I praksis forstår vi ved personlig udvikling og trivsel:

På Tirsdalens Skole skal den enkelte have mulighed for at trives og udvikle sig personligt. Der skal både i klassefællesskabet og i skolens store fællesskab være fokus på, hvordan den enkelte kan opleve trivsel og udvikling.

Hermed mener vi:

  • At den enkelte elev kan udvikle sig ud fra egne styrker og ressourcer.
  • At den enkelte elev oplever sig respekteret, som den man er.
  • At den enkelte oplever sig hjulpet og støttet frem mod et kommende valg af ungdomsuddannelse efter folkeskolen.
  • At den enkelte elever og gruppe af unge oplever sig lyttet til og medinddraget i beslutninger, der omhandler den enkelte elev og den gruppe eleven er en del af.
  • At eleverne udvikler selvstændighed og evnen til at træffe valg på egne vegne.
  • At eleverne udvikler sig til robuste og livsduelige mennesker.

 

I praksis forstår vi ved et ungemiljø præget af mangfoldighed og bredde.

På Tirsdalens Skole, skal den enkelte elev via deltagelse i skolens ungemiljø og fællesskabet opleve sig set og accepteret for den man er.

Hermed mener vi:

  • At alle elever kan se sig selv i skolens brede udvalg af valgfag og tilbud.
  • At alle elever ser muligheder i skolens store ungemiljø præget af mange forskellige oplevelser og relationer.
  • At eleverne oplever skolens som et samlingssted for nye relationer og venskaber.

 

I praksis forstår vi ved gode og konstruktive relationer til voksne:

På Tirsdalens skole skal unge møde voksne, der har dem på sinde og som oprigtigt er interesseret i de unges fællesskab, læring og trivsel.

Hermed mener vi:

  • At alle elever mødes af voksne, der tror på, at eleverne gør det bedste, de kan.
  • At alle elever mødes med positive forventninger fra skolens voksne.
  • At alle elever oplever en særlig tilknytning til mindst en af skolens voksne.

 

Ansvarlige

Ledelse: 

Skolens ledelse sætter rammerne for skolens fællesskab, og hvordan vi omgås hinanden. Disse rammer findes i skolens regler. Skolens ledelse informerer om skolens værdiregelssæt og regler mindst en gang om året og løbende ved behov. Værdiregelsættet gennemgås på alle forældremøder og i alle klasser ved skoleårets start. Der udarbejdes en simpel visuel oversigt over skolens værdier, som forefindes i klasserne.

Skolens ledelse har ansvaret for, at undervisningen varetages af  fagligt kompetent personale, og løbende at sikre tid til at personalet kan udvikle skolens faglige praksis.

Ledelsen har ansvaret for at understøtte personalets arbejde med at etablere positive og konstruktive læringsmiljøer i klasserne og i skolens store fællesskab. Ledelsen er her synlige i skolens dagligdag og særligt i mødet med de unge i skoledagens pauser er ledelsen en aktiv del af hverdagen.

Personale:

Skolens personale sørger for jævnligt for at gennemgå skolens regler og omgangsform med eleverne i klasserne.  Skolens personale har ansvaret for at planlægge, gennemføre og evaluere elevernes læringsudbytte af undervisningen. Skolens personale har ansvar for etableringen af positive faglige og sociale fællesskaber i klassen, så den enkelte elev føler sig som en del af det faglige og sociale fællesskab.

Der er her fokus på, at den enkelte elev kan udvikle sig og trives i fællesskabet. Her er fokus på klassens sociale liv vigtigt. Dette både i skoletiden og på de digitale medier.

Elever:

Skolens elever har ansvar for både individuelt og i grupper at efterleve skolens regler og følge de voksnes anvisninger.

Eleverne har ansvaret for at deltage i undervisningen og bidrage positivt og konstruktivt til det faglige fællesskab. Eleverne har ansvaret for at bidrage med deres faglige formåen, men også at hjælpe og inkludere elever, der har brug for ekstra faglig sparring.

Forældre:

Skolens forældre er forpligtede til at orientere sig i skolens værdiregelsæt og ordensregler, drøfte dette med deres barn og støtte op om arbejdet med det forpligtende fællesskab. Dette kan bl.a. gøres via deltagelse i forældremøder, fælles arrangementer og ved planlægning af særlige aktiviteter fra klassen. 

Forældrene har ansvaret for at understøtte elevens faglige udvikling. Det kan gøres ved at tale med eleven om almendannende ting i hverdagen, være nysgerrig på elevens skoledag og tale positivt om skolen. Hvis forældre oplever, at der er noget eleven har svært ved, er forældrene forpligtet på at gå i dialog med skolen.

Ordensregler:

https://tirsdalensskole.randers.dk/vaerdier-og-politikker/regler/ 

Forankring:

Det er skolebestyrelsen, der godkender antimobbestrategien og skoleledelsen sørger for synliggørelse og og aktiv brug af strategien. Skoleledelsen sørger ligeledes for at antimobbestrategien løbende drøftes og revideres hvis behov.

Der arbejdes med skolens værdiregelsæt på forældremøder ved skoleårets start og med eleverne løbende. Her arbejdes med ”den gode klassekammerat, den gode forældre, den gode lærer samt afstemning af gensidige forventninger”.

Derudover drøftes værdiregelsæt mm løbende i diverse udvalg:

Skolebestyrelse, MED, PU og med vores elevråd og undervisningsmiljørepræsentanter.