Undervisningens organisering

Princippet omhandler timefordeling, fagfordeling, skemalægning, placering af elever i klasser og valgfag.

Timefordeling

Ved timefordelings prioriteres idræt højt i henhold til skolens profil.

Fagfordeling

Det tilstræbes, at lærerne er linjefagsuddannede eller har tilsvarende kompetencer i de fag, de varetager.

Fagfordelingen bør i videst muligt omfang tilgodese ønsker om udvidet arbejde i lærerteam/afdelinger.

Det tilstræbes at alle klasser undervises af både mandlige og kvindelige lærere.

Det bør så vidt muligt undgås, at en lærer kun har en klasse i et fag, der kun har en lektion.

Skemalægning

Elevernes skemaer kan ikke indeholde mellemtimer.

Ønsker om placering af fag i moduler placeres højt.

Ønsker om parallellægning af lektioner på tværs af klasser placeres højt.

Placering af elever i klasser

Det er primært en pædagogisk vurdering, der afgør placeringen af elever i klasser.

Herudover kan f.eks. følgende parametre anvendes:

  • Antal elever i klasserne
  • Fordeling af drenge og piger i klasserne.

Læs mere om klassedannelse.

Valgfag

Eleverne tilbydes en bred vifte af valgfag af såvel faglig som praktisk/musisk karakter. Ungdomsskolen administrerer valgfagsordningen efter gældende principper.