Undervisningens organisering
Princippet omhandler timefordeling, fagfordeling, skemalægning, placering af elever i klasser og valgfag.
Timefordeling
Ved timefordelings prioriteres idræt højt i henhold til skolens profil.
Fagfordeling
Det tilstræbes, at lærerne er linjefagsuddannede eller har tilsvarende kompetencer i de fag, de varetager.
Fagfordelingen bør i videst muligt omfang tilgodese ønsker om udvidet arbejde i lærerteam/afdelinger.
Det tilstræbes at alle klasser undervises af både mandlige og kvindelige lærere.
Det bør så vidt muligt undgås, at en lærer kun har en klasse i et fag, der kun har en lektion.
Skemalægning
Elevernes skemaer kan ikke indeholde mellemtimer.
Ønsker om placering af fag i moduler placeres højt.
Ønsker om parallellægning af lektioner på tværs af klasser placeres højt.
Placering af elever i klasser
Det er primært en pædagogisk vurdering, der afgør placeringen af elever i klasser.
Herudover kan f.eks. følgende parametre anvendes:
- Antal elever i klasserne
- Fordeling af drenge og piger i klasserne.
Valgfag
Eleverne tilbydes en bred vifte af valgfag af såvel faglig som praktisk/musisk karakter. Ungdomsskolen administrerer valgfagsordningen efter gældende principper.