Skole-hjem-samtale
Princip for samarbejdet mellem skole og hjem på Tirsdalens Skole.
Med Folkeskolereformen er samarbejdet mellem skole og hjem blevet yderligere styrket og prioriteret. Der er en forventning om, at samarbejdet er gensidigt forpligtende, samt at forventningerne afklares gensidigt.
Overordnet arbejder vi ud fra at bringe forældrene i spil fra og med skolestarten på 7. årgang, således at der på første forældremøde arbejdes med denne forventningsafstemning i alle klasser.
Forældremøder
Der afholdes forældremøder i begyndelsen af hvert skoleår på alle årgange.
Kommende 7. årgangs forældre inviteres til forældremøde umiddelbart før sommerferien frem mod skolestart på Tirsdalens Skole, når klasserne er dannet.
På skoleårets første forældremøder bestræber skolen sig på, at forældrene har mulighed for at møde alle klassens lærere. Møderne vil være en vekslen mellem dialog og relevante informationer for fagene og klassens trivsel – herunder aktiviteter i løbet af året. Skolens uddannelsesvejleder deltager også på et forældremøde på henholdsvis 8. og 9. årgang, ligesom ungdomsskolen introduceres.
Skole-hjem-samtaler
Klassens lærere indkalder årligt til skole-hjem-samtale i løbet af 1. halvår. Der afholdes derudover en 2. samtale efter behov. Det er primært dansk- og matematiklærere, der deltager i skole-hjem-samtalerne. Faglærerne deltager som udgangspunkt mindst én gang i forløbet. Klassens lærere kontakter derudover altid forældrene, hvis der er omstændigheder, der taler herfor. Forældre er altid velkomne til at kontakte faglærere for yderligere dialog.
Vi prioriterer, at alle får individuelle mål at arbejde videre med til disse samtaler. Samtaler tager bl.a. udgangspunkt i Min Uddannelse.
Til kommunikation mellem skole og hjem bruger skolen bl.a. de tilgængelige IT-værktøjer.
Forældreråd
Der etableres forældreråd i alle klasser. Forældrerådene tager på årets første forældremøde initiativ til diverse arrangementer for klasserne.
Det er en gensidig forventning, at både medarbejdere og forældre retter henvendelse ved udfordringer eller andre særlige forhold, således at vi sammen kan støtte op om elevens udvikling samt holde fast i det fælles ansvar for alle elever. Derudover vælges der en passende kommunikationsform for både medarbejdere og forældre, afhængigt af tema og situation.