Klassedannelse

Det bærende i princippet for klassedannelse er at opnå trivsel og læring for alle elever.

Klassedannelse generelt og ved overgangen fra 6. til 7. klasse

Klassedeling og klassesammenslag hviler på Folkeskolelovens bestemmelser. Elevtallet i en klasse bør ved skoleårets start ikke overstige 28 elever.

For skolerne i sydbyen aftales der mellem skolernes ledelse, årgangenes lærere og pædagoger på de involverede skoler en konkret procesplan for arbejdet med klassedannelser samt overlevering.

Elever og forældre informeres så tidligt som muligt om forestående klassedannelse eller eventuelt klassesammenslag/deling – og orienteres i relevant omfang i forhold til planen for forløbet.

I klassedannelsesprocessen tages der hensyn til (i ikke prioriteret rækkefølge) jævne klassestørrelser, jævn fordeling af drenge og piger, elevernes faglige niveau samt elevernes relationer, særlige behov og mangfoldighed.

Årgangenes lærere og pædagoger indstiller de nye klassedannelser til skoleledelsen til endelig godkendelse.

Klassedannelse ved ændring af klassekvotient

Folkeskolelovens paragraf 17 er gældende:

§ 17. Elevtallet i grundskolens klasser må normalt ikke ved skoleårets begyndelse overstige 28. Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde tillade et højere elevtal i grundskolens klasser, dog ikke over 30.

Stk. 2. Ministeren for børn, undervisning og ligestilling kan fastsætte bestemmelser, der regulerer kommunernes driftsudgifter pr. elev.

Klassesammenslag kan være nødvendige på en årgang, hvis elevtal/økonomi tilsiger det. Skolebestyrelsen inddrages i drøftelsen af klassesammenslag, da dette indebærer en prioritering i skolens økonomi.

Lærere og pædagoger samarbejder med skolens ledelse om fordeling af eleverne i nye klasser ved klassesammenslag.

Skolebestyrelsen orienteres om beslutningen.

Det tilstræbes, at klassesammenslag sker ved opstart af nyt skoleår.

I tilfælde af klassesammenslag tilstræbes det, at der afholdes en mindre rystesammentur med en overnatning.

Klasseombrydning

Klasseombrydninger kan være nødvendige, hvis en eller flere klasser på en årgang er dårligt fungerende socialt og/eller fagligt.

Lærere og pædagoger samarbejder med skolens ledelse om fordeling af eleverne i nye klasser ved klasseombrydning.

Skolebestyrelsen orienteres om beslutningen.
I tilfælde af klasseombrydning tilstræbes det, at der afholdes en mindre rystesammentur med en overnatning.

Klasseskifte

Skolens ledelse beslutter klasseplacering af skolens elever.

Klasseskifte gennemføres kun i ganske særlige tilfælde, da det både påvirker den klasse, eleven forlader, og den klasse, der skal modtage en ny elev.

På Tirsdalens Skole ønsker vi klasser, der er mangfoldige og med stor grad af diversitet.
Trives en elev ikke i en klasse, kan skolen vælge via dialog med forældre og elev, at eleven skifter klasse.

Hvis der skal foretages et klasseskifte, er det skolen, der beslutter klasseplacering.

Forud for et eventuelt klasseskifte er der altid via kompetencecenteret og klassens lærere arbejdet målrettet med elevens trivsel i klassen, og elever og forældre har samarbejdet konstruktivt ind i dette.